Przejdź do treści

Jacob Banigan is a Canadian living in Austria, teaching and performing impro around Europe. He has been improvising since 1990, when he joined Rapid Fire Theatre to play THEATRESPORTS in Edmonton. Jacob was Artistic Director of Rapid Fire for nine seasons, creating CHIMPROV, The RFT Improv Academy, and Canada’s biggest impro festival IMPROVAGANZA.
Living in Graz, Austria, ensemble member of Theater im Bahnhof, he is director of the impro show MONTAG. In 2012, Jacob premiered the improvised solo show GAME OF DEATH. Jacob has lead workshops across the world for such esteemed groups as Dad’s Garage (Atlanta), Extempore (London), Die Gorilas (Berlin), Stockholms Improvisations Theater, and il Bugiardini (Rome).
Banigan is currently Senior Lecturer on Improvisational Theater at the University for the Performing Arts Graz. He is a member of English Lovers in Vienna, Gordon’s Big Bald Head in Edmonton, and Rocket Sugar Factory everywhere.

Surprise Yourself! Solo Impro Workshop with Jacob Banigan We are trained to focus on our partner on the Impro Stage. But without a partner, how can we do that? Just like when they play with others, the solo performer must find inspiration from the work on stage. The player indulges in world-building, character creation to start off, then discovers the inner story and even stumbles across plot twists. Even the solitary performer cannot predict the ending. Jacob Banigan has been performing impro since 1990, and solo impro since 2012.

Alan Pakosz – aktor, artysta kabaretowy, konferansjer, improwizator, trener aktorstwa i improwizacji scenicznej. Członek i założyciel Grupy Improwizacji Komediowej AD HOC. Dyrektor artystyczny festiwalu ImproFest. Przeprowadził ponad sto różnych warsztatów z improwizatorami, aktorami, amatorami. Uczestnik wielu zagranicznych warsztatów improwizacji z trenerami ze Stanów Zjednoczonych, Anglii, Holandii, Francji, Niemiec, Szwajcarii, Australii, Kanady.
Warsztaty: Storytelling, czyli jak zbudować dobrą historię dwudniowy warsztat 2 x 4 godziny.

Paulina Staniaszek – Maska w teatrze impro – podstawy prace z maską z nakierowaniem na improwizacje solową. Maska w teatrze, także improwizowanym, ma dość bogatą historię. Od wieków wspomagała aktorów, niejednokrotnie stając się ich podstawowym narzędziem transformacji.
Dzisiaj wracamy do tej tradycji, żeby zobaczyć co możemy z niej wyciągnąć dla współczesnego teatru impro.
Podczas warsztatów zapoznamy się z podstawami gry w masce, techniką i odpowiednią artykulacją, nabierzemy narzędzi niezbędnych do stworzenia struktury ciała postaci, znajdziemy odpowiadający masce głos. Nauczymy się rozróżniać komunikaty jakie są możliwe dla tworzonej przez nas postaci. Z takim przygotowaniem skonfrontujemy się ze strukturami improwizatorskimi, a w części laboratoryjnej warsztatów możliwe będzie skomponowanie i wypróbowanie własnej struktury.
Praca warsztatowa będzie obejmowała:

  • trening ciała z nakierowaniem na pracę z maską
  • ciało maski
  • artykulacja w masce
  • naturalność, organiczność i ekonomia ruchu
  • gest jako nośnik treści
  • struktura
  • praca nad głosem
  • półmaska
  • możliwe struktury improwizatorskie

Remik Jankowski – zawodowy aktor telewizyjny, teatralny i filmowy.
Graj miną, czyli warsztat aktorski dla improwizatorów
Improwizatorzy są sprytni i szybcy w słowach, czasem odbywa się to kosztem prawdziwej emocji(wyścig po żart lub puentę), czasem po prostu wyrazu twarzy (mózg ogarnia wszystko dookoła, na twarz już nie starcza czasu), a czasem idziemy od zera do wybuchu w sekundę (jedynym wyrazem jest krzyk) w życiu częściej się podgotowujemy coś w nas narasta, a eksplozja następuje dopiero, gdy widzowi wydaje się, że niemożliwym jest tyle wytrzymać i dopiero wtedy jest to interesujące. Zajęcia dla średnio i zaawansowanych improwizatorów

Jerzyk Wierzbicki – „Bądź na scenie po coś!”
Szukasz nowych narzędzi, aby odnaleźć się w długich formach improwizacyjnych? Czujesz, że czasami brakuje Ci celu na scenie? Zastanawiasz się, „co się dzieje, o czym to wszystko jest?!?”, gdy patrzysz na resztę improwizującego zespołu? Zapraszam na warsztaty „Bądź na scenie po coś!”, które sprawią, że spojrzysz z zupełnie nowej perspektywy na długie fabularne spektakle improwizowane.
Podczas warsztatów połączymy techniki improwizacyjne z elementami reżyserii teatralnej, poznamy coś, co można nazwać autoreżyserią – czyli sztuką samodzielnego kierowania swoją postacią i historią na scenie. Dowiesz się, jak nadawać sens scenom, budować struktury i tworzyć spójne opowieści, które mają cel i kierunek.

Które „są po coś”
Te warsztaty są stworzone dla improwizatorów, którzy:

  • Chcą rozwijać się w długich formach improwizacyjnych
  • Szukają narzędzi, które pomogą nie gubić się w improwizowanej narracji
  • Pragną uczyć się, jak lepiej zarządzać postacią i relacjami na scenie

Improwizacja nie musi być tylko twórczym chaosem! Ujarzmij ją i twórz sceny, które mają znaczenie!

Lee White – https://itsleewhite.com/about/
Warsztaty:
The Power of Silence
Improvisers all over the world have one thing in common. They all talk too much on stage. We can see the potential in building tension when we start to use silence as a tool. Silence and less words in general can not only add to the intensity of the scenes, it can activate the audiences imagination and engages them to be more invested in the scene. This workshop explores techniques to help inspire your scenes to be more efficient and effective with less words, more emotions, and the potential to spark the audiences minds.
Your 15 Minutes of Fame
This workshop is for those who want to start working with the audience even more than already usual in improv. You may have heard of Lees work on stage, performing scenes with audience members in the show “Your 15 Minutes of Fame“. The results can be magical. It is a must see for any Improvisor. Working with the audience can be tricky, dangerous and even frightening. Lees approach is simple… they should be the star. Giving everything to support your public partner becomes the best practice for any improvisor. Lee takes you through his philosophy and various scenarios to condition you for entering the world of scenes with audience members. Even if you don’t desire to work with audience it is a great workout for any player.
For experienced performers!

Brian James O’Connell is a filmmaker and teacher based in Los Angeles. His directing credits
include: KILLER VIEW, ANGRY WHITE MAN starring Matt Berry, and BLOODSUCKING
BASTARDS starring Pedro Pascal (*and was the Opening Night Premiere at Slamdance). BOC
(as his friends call him) also co-wrote BLOODSUCKING BASTARDS with his comedy collective
Dr. God and wrote KILLER VIEW. His other writing credits include: the SYFY animated series
Hell Den (Maria Bamford, Matthew Lillard), MOCKpockalypse (Sam Richardson, Brendan Hunt)
and Pitchslap (Joel McHale). With multiple projects in development, BOC is most excited about
pitching a dark sci-fi comedy TV series based on THE ANARCHIST COOKBOOK. Brian is
proud to be a Co-Founder of The Pack Theater, LA Weekly’s BEST OF LA Pick for “Best
Theater Company” two years in a row, a Founding Board Member for Camp Improv Utopia & a
current board member for Highwire Improv in Baltimore, MD.
POSITION PLAY
Brian James O’Connell teaches you the skills you need to find your „position” in the scene and
then play it to the hilt.
Position Play was invented by Miles Stroth (Del Close’s „Warchief”, Founder, Owner & Operator
of The Pack Theater in Los Angeles) as a way to understand and execute the „scene dynamics”
of the Four Basic Scene Types: Logical/Absurd, Character Driven, Alternate Reality and
Realistic. If you are able to understand the few tools & techniques needed to play these
individual scenes, every other choice you make on stage will be from a place of renewed
confidence and successful fun!
Topics include: „Thing. Concept. Idea.”, „The Five Scenes Everyone Tells You NOT To Do But
Darn It They Come Up On Stage Anyway”, „Playing Archetypes”, „Mapping Characters” and
many, many more.
This workshop is dedicated to giving the student “practical applications of improv” and providing
replicable good habits/behavior on stage. The goal is to be able to take this workshop during the
day and be able to execute the practice immediately on stage that night!
THE IMPROVISED MOVIE
Created by the legendary iOChicago improv team THE FAMILY under the direction of Del Close,
The Improvised Movie long form structure is a fun, fast-paced stylized piece that will strengthen
your understanding of story, plot, narrative structures & genre tropes through the creative use of
applying cinematic language to the theatrical stage!
Brian James O’Connell has a BFA in Film Editing from the world famous UNCSA School Of
Filmmaking (Jeff Nichols, David Gordon Green, Craig Zobel) and is a 3x feature film
writer/director whose distributed films star some of the biggest names in entertainment such as
Pedro Pascal and Matt Berry.
Let BOC use his combined 50 years of filmmaking and improv experience to help you learn an
artistically rewarding long form piece that is also a box office smash for your audiences!
THE LADDER
3 worlds. 12 characters. 21 scenes. This is The Ladder.
Improvisers must learn to be efficient with their use of character and relationship to tell a story.
Whether in use as a class/rehearsal exercise, an improvised show format or structure for a
scripted one act play, The Ladder is a wonderful tool to hone an improviser’s focus to a razor
sharp edge on what are the most important parts of a staged theatrical piece: character,
relationship & story.
3 worlds. 12 characters. 21 scenes. Thousands of possibilities.
No matter what form your team is doing, it is important that you learn the basics of being able to
appear to be performing a piece on purpose.
DIRECTING IMPROV
When young improvisers graduate from a program, they normally ask themselves, “What now?”
Most of them figure that out. Until they want to start directing improv themselves and they ask
the exact same question. There are fewer avenues to take when answering that question.
The Directing Improv Workshop will train up and coming improvisers who wish to move into
directing but have very few practical ideas of how to go about it.
This workshop will tackle:
● how to de-construct a scene mathematically
● how to approach a scene from the inside out
● how to demonstrate the lesson to the student by performing their position in the scene
without embarrassing the student
● how to utilize one’s personal performing history to troubleshoot the scene at hand
● how to choose the proper curriculum for the appropriate team
● how to utilize social media tools to construct a proper rehearsal schedule
● the difference between teaching and coaching
● how to protect yourself from being taken advantage of and what are your “rights” as a
Coach

TERMO-WARSZTAT
Warsztat z opowiadania opowieści za pomocą solowej improwizacji. Warsztat składa się z dwóch elementów – stolikowego i cielesnego.
Stół:
Siedzimy przy stole z kartkami papieru i ołówkami (weź ze sobą) i wyciągamy z głowy pomysły, robimy z nich wątki, wymyślamy do nich postaci, żonglujemy tymi danymi i wyobrażamy sobie, jak mogłoby to wyglądać na scenie, grane przez 1 osobę.
Ciało:
Parę ćwiczeń na charakterystyczne postaciowanie, na uruchomienie ciała, na granie na raz czteroosobowej sceny – czyli na wdrożenie wyobrażanej opowieści na scenę, za pomocą pojedynczego ciała.
Warsztat trwa 4 godziny. Można wziąć dresiki i miękkie buciki. Należy wziąć papier i pisadło.